fredag 2 augusti 2013

Från sommar till höst

Det ser mer ut som höst på vår gård än sommar. Gula löv har farit runt gården med de starka vindarna tidigare i veckan, då även regnet smattrade och man huttrade lite då den värmande solens strålar fastnade i molntäcket. Det gick säkert inte snabbare än förra året, men så känns det. Tycker att det år som gått sen förra sommaren rusat i väg. En klyscha jag vet. Kan bara inte förstå att min lilla babyflicka blir ett år på söndag! Ett år! Vad har vi gjort under dessa 365 dagar? Massor. Tillräckligt. Men ändå. Så snabbt?

Kan inte heller förstå att allt det jag skulle göra i sommar ligger liksom lite på hög fortfarande. Nå, det lär väl bli en ny sommar nästa år igen. Och om det följande året går lika snabbt så känns det som att nästa sommar är här redan i morgon... Det är lite så hos oss (säkert i många andra familjer också  för den delen) att vårt renoveringsbehov blommar upp under sommaren. Samma gäller behovet med diverse utomhusprojekt. Det ska målas, slipas, bygggas, planteras etc. Men jag känner att det är bra att ha något att göra, bara det inte blir för mycket.

Augusti brukar vara ett av sommarens brytningsskeden. Då återgår den glada semesterfiraren till vardagen. Som lärare räknar man nästan att årets början är i augusti. Det är då allt startas upp. Nya böcker, nya kalendrar, nya planer, rena ytor ja allt det där. Känner en viss saknad i att nollställa och starta om. Få börja med en ny omgång. Men ännu ett år ska jag passa på att njuta av att inte starta upp utan varva ner, koppla av och njuta av en annan tillvaro. Men man blir ju lite påverkad då människor runt om återgår till "sina vanliga liv" efter semestern, medan jag fortsätter i min (vår) lilla bubbla på hemmaplan.

Men i år känns det som att sommaren lite kan fortsätta i augusti ändå. Kan bero på att sommarloppiset vi har i vårt garage ännu har öppet nästan hela augusti eller att vi har så mycket att se framemot i augusti, så många som hinner komma på besök och fira vår lilla tös och vår lilla utomlandsresa om någon vecka (så långt utomlands som till Visby :) ) Det här blir en bra början på en mysig höst har jag på känn :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar