torsdag 20 mars 2014

Snö, snö och åter snö

JA! Det är nog snön som de flesta uppdaterar på FB åtminstone i dag skulle jag gissa, så även jag. Vi har den lyxen att ha en granne med traktor och plog, så vips brukar snön vara borta från vår infart, men inte i dag. De är på en utlandsresa så i dag fick jag vackert ta snöskyffeln i hand och börja jobba, blev ju som ett träningspass och det är ju bra :)

Vi hade vårkänslor på topp nivå i vår familj för någon vecka sen. Plockade tussilago med barnen och lärde dem vad den heter på de båda inhemska språken och vi tog fram trädgårdsmöblerna och cyklarna, klippte äppelträdet, målade grejer som legat i garaget och väntat på varmare väder för att kunna målas och gick runt i T-shirt. Hmmm...nu känns det väldigt avlägset allt det där och trädgårdsmöblerna ser lite malplacerade ut mitt i snön. Men allt har sin tid. Nu tar vi fram pulkan i stället och bygger snölyktor (som lillasyster redan hunnit sitta sönder ;) )

Så är det väl med mycket i livet att allt har sin tid. Just nu är det för mig tiden med barnen som är prio ett och det jag vill lägga min tid på. Det finns förstås mycket annat jag också vill, men det får ta sin tid och blir klart då det blir (försöker påminna mig själv också om att det är okej att ha halvklara uppgifter/renoveringar etc. just nu). För barnen finns här och nu. Ett 'sedan' blir för sent ur den synvinkeln. Jag vill njuta och ta vara på alla minuter känns det som, för i höst blir det andra bullar. Då återgår jag till mitt jobb som lärare och lilltösen får börja på dagis. Vi hoppas på att det blir samma dagis som hennes bror går i redan. Hon är redan nu ivrig med att undersöka allt där, när vi hämtar brorsan :) Samtidigt känns det som ett helt nytt kapitel ska börja i våra liv då vi bestämt att det blir inte några fler småttisar i vårt hus, så nu var det sista gången det ena och sista gången det andra. Samtidigt som det känns skönt att vaknätter och dylikt är över blir man lite vemodig och saknar baby doften och gos med en som gör allt för första gången. Men allt har som sagt sin tid :)

2 kommentarer:

  1. Hur svårt ska de va att kommentera?
    Allt bara försvinner.

    SvaraRadera
  2. Skulle bara säga att sista gången behöver det inte vara. Framför ligger barnbarns babydoft. Nu skrattar du och tänker att dit är allt bra långt men tiden rusar och försvinner hastigt. Njut av stunden och ta det lilla lugna. Säger en som vet. Du har lyckats få in foto också, fin bild. Hälsningar

    SvaraRadera