söndag 21 april 2013

Perfekt?

Vad är perfekt? Alltså inte det grammatikaliska tids ordet perfekt, utan bedömnings ordet perfekt. Enligt SAOL (Svenska akademiens ordlista) betyder ordet fulländad, utmärkt. Men ett perfekt liv? Kan det vara fulländat någonsin? En perfekt människa? En fulländad, utmärkt människa? Vem är det som dömer vad som är utmärkt eller inte med en person eller någons liv? Är det vi själva eller är det dom andra?

Varför sträva efter något fulländat? Är det inte roligare att ha ett mål att nå? En väg att gå? Drömmar att uppfylla? Hade i dag besök av en av mina fina före detta elever och vi satt och funderade bland annat på detta med drömmar. Vi kom fram till att drömmar är som ett slags bränsle på vägen. Vi behöver ha drömmar, även om de inte går i uppfyllelse. Ibland är det nästan roligare att bara ha drömmarna, för de får vara hur tokiga och ouppnåeliga som helst. Om de ska uppnås är helt upp till en själv.

Det perfekta sitter nog i observatörens ögon. Det jag tycker är perfekt ur min synvinkel är nog säkerligen inte perfekt ur någon annans. Som ett exempel kan jag ta trolldegs figurerna Leo och jag lagade i dag. Jag tycker de är perfekta. Ur någon annans synvinkel saknar de kanske något eller har för mycket av något, men Leo och jag, vi tycker de är utmärkta och fulländade just så här :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar